Is het kwekken van dwerggroenten/ mini groenten anders dan 'gewone groenten'?

Ik wil graag wat mini groenten/ fruit binnenshuis laten groeien voornamelijk om ruimte te besparen in mijn niet al te groot balkonnetje. Ik ben alleen niet echt bekent met het fenomeen 'container growing' - het kwekken van kruiden, (mini*)-groeten en fruit in potjes. Kan iemand mij aub daarbij helpen?

* De ‘echte’ mini-groenten zijn die groenten die een variëteit ontwikkeld hebben waarvan de vruchten of bladeren niet groter kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad nogal wat verschillen met het kweken van groenten buiten. Ik som er enkele op:
1. je hebt geen gevaar voor nachtvorst, daar hoef je dus geen rekening mee te houden.
2. de lucht in huis is (vooral s winters) veel droger dan buiten, dus verdampt water sneller. Je moet dus vaker (maar natuurlijk weinig) water geven, tenzij je kweekt op ge-expandeerde kleikorrels, dan kun je een systeem gebruiken dat het water op hetzelfde peil houdt. Houd wel in de gaten dat je niet te veel water geeft, veel planten houden niet van natte voeten. Juist omdat je alles in het klein doet, kan dit wel aandacht vragen.
3. Onkruid zal minder een probleem zijn; er is minder van dus is het weinig werk om het weg te halen. hetzelfde geldt voor insecten enz. die van buitenaf komen. Zorg wel dat je kweekt op absoluut betrouwbare potgrond (die van een tuincentrum is vrijwel altijd in orde).
4.Het licht is uiteraard heel belangrijk en hoewel kunstlicht prima te gebruiken is, zullen veel planten het bij daglicht beter doen. Maar dan moeten ze wel echt pal voor het raam staan; een meter je huis in is het al heel veel donkerder (wat je niet zo opvalt, omdat jouw ogen zich daar goed bij aanpassen). Gebruik je kunstlicht, pas de duur en hoeveelheid ervan dan aan bij wat buiten gebeurt. Veel planten bloeien alleen bij de juiste duur van de dag (= de duur van het kunstlicht). En als je vruchten vilt zul je eerst bloemen moeten hebben.
5. Bemest weinig. Vraag in het tuincentrum welke mest je kunt gebruiken. Vroeger heb ik (gewone) bonen gekweekt in een flinke bloempot op mijn kamer, ik gebruikte gewoon POKON (afkorting van fosforoxide PO, kaliumoxide (KO) en stikstof N). de opbrengst viel niet tegen. Je kunt ook NPK mest gebruiken. Om in huis met natuurmest te gaan werken lijkt me lastig, hoewel het kan wanneer je helemaal in het begin al de mest en de grond goed door elkaar schept. Maar dan krijg je al snel veel potgrond.
6. veel planten willen graag omhoog; als je lange klimstokjes in kleine potjes zet, worden die snel topzwaar en kunnen ze omvallen. Met behulp van een rek of rooster kun je dit voorkomen.
7. de luchtvochtigheid kun je op peil houden door te vernevelen met een plantenspuit. Doe dit vooral s ochtends want doe je het s avonds dan blijft de plant s nachts lang nat en koud.

Heb je nog vragen stel ze dan gerust. succes ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bijna alle woningen zijn van binnen te donker om succesvol groente te kweken.
Ook is de lucht er te droog en komt het licht zelf van maar een kant.
Hierdoor gaan planten rekken, dus naar het licht toe groeien.
De weerstand wordt slechter en bijna altijd krijg je last van luis.
Vergeet je slechts een keer water te geven, dan krijg je ook problemen.
Zeker in een klein potje.
Vaak kan je in een supermarkt, groenteplanten zoals sla met wortel en al kopen, of groente planten die al in pot staan.
Ga daar eerst eens mee proberen en vergeet niet hoe groter de pot hoe beter het gaat
Wel worden de dagen steeds korter, dus minder licht en zal het steeds moeilijker gaan het goed te laten groeien.