Zouden medische vragen op GV verboden moeten worden?

Vol verbazing lees ik DAGELIJKS medische vragen van GV-ers aan andere GV-ers. kom op jongens ...really? ga je serieus het antwoord op je kwaal laten afhangen van een persoon op internet die je NIET EENS kent?
waarom niet gewoon naar de huisarts? en stel he...stel: er zit een persoon tussen wat echt serieus NIET naar de dokter gaat maar echt deze site gebruikt om antwoorden te krijgen op zn kwaaltjes...dat MAG toch niet kunnen?

Ik zeg onverantwoord en verbieden...wat jullie?

Toegevoegd na 19 minuten:
voor de goede orde:

ik heb het over mensen die serieus een antwoord voor lief nemen op een vraag die ze hebben over een kwaal waarmee ze NIET naar een dokter durven. en die echt uitgaan van het antwoord van hun mede GV er

Toegevoegd na 51 minuten:
MET ANDERE WOORDEN: laat de dokter beoordelen !!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze b.v. ?
http://www.goeievraag.nl/vraag/hallux-valgus-opereren.24684
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach.zie mn reactie bij de betreffende vraag

Het beste antwoord

Nee...maar het is natuurlijk wel goed als GV-ers er op wijzen dat een vragensteller beter naar de huisarts kan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Nee hoor... Dit is goeievraag.nl en daar horen vragen gesteld, ook de medische... En als iemand ondanks de waarschuwing boven in beeld toch iets doms doet, dan is dat niet mijn verantwoording of de verantwoording van goeievraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,je krijgt ook veel goede adviezen en tips van mensen die vaak met hetzelfde probleem zitten,of gehad hebben.
je weet zelf ook dat je niet op een medisch forum zit,en er wordt meestal bijna altijd wel geantwoord ,ga even langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
klopt , +1
nee, dat zou een verarming zijn.
niet alle medische vragen gaan over een kwaal.
op mijn vraag hoe ik het het beste kon aanpakken om drie kwartier stil te liggen voor een mri heb ik waardevolle antwoorden gekregen bijv.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat valt bij GV onder een medische vraag ja ,maar dat vind ik ook geen medische vraag...das wat anders..ik heb het over mensen die serieus een antwoord voor lief nemen op een vraag die ze hebben over een kwaal waarmee ze NIET naar een dokter durven. en die echt uitgaan van het antwoord van hun mede GV er......dat vind ik persoonlijk in- en in triest
Rieneke1
14 jaar geleden
ik denk dat de meeste mensen wel naar een arts gaan, maar zich eerst hier willen orienteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben ik niet met je eens. kijk maar eens naar de ''jongere GV '' er. let maar eens op.........
Rieneke1
14 jaar geleden
waar is nou dat minnetje voor??
ben echt benieuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet van mij...............
Nee hoor. Gewoon toestaan. Ik vind het wel interessant om tips en goede raad te lezen voor oorpijn, krampjes, en bloedblaren. En bovenaan de pagina staat duidelijk de waarschuwing dat je een dokter moet raadplegen als je echt iets mankeert. Oh, nu ik dit aan het schrijven ben, bedenk ik me dat ik zelf ook een medische vraag heb. Ik ga hem zo maar eens stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het over mensen die serieus een antwoord voor lief nemen op een vraag die ze hebben over een kwaal waarmee ze NIET naar een dokter durven. en die echt uitgaan van het antwoord van hun mede GV er
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, zouden die er veel zijn? En als ze het niet hier vragen dan vragen ze het wel aan de buurvrouw of tijdens de bingo.
Maar om het nou hier te gaan verbieden voor die enkeling die denkt dat de antwoorden medisch verantwoord zijn, lijkt me echt geen goed idee.
Zolang mensen gewoon om raad vragen kan het geen kwaad, want de antwoorden zijn vaak zo divers dat je er heus niet eentje gaat uitpikken om op te volgen.
Ik heb het idee dat de meeste medische vraagstellers gewoon benieuwd zijn wat voor ervaring anderen hebben met hetzelfde probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal keren ben ik enorm geschrokken van sommige vragen en ben toen via p b verder gaan vragen en toen bleek mijn vrees niet ongegrond!
Maar aan de andere kant zijn het ook vaak heel onschuldge klachten en die beantwoord ik graag.
Buiten deze vragen zijn er telkens ook weer vragen die heel ernstig lijken en denk ik, vooruit naar de dokter!
Dat zijn de vragen die jij bedoelt, maar ook onschuldig lijkende vragen kunnen heel grote problemen verbergen.
Als je deze vragen zou gaan verbieden, dan neem je ook een mogelijkhed weg van zeer verontruste mensen, die niet naar een dokter durven en zo hier anoniem vragen kunnen stellen.
Soms zie ik een vraag waarvan ik denk en ook zeg:naar de dokter, met grote verbazing zie ik dan sommige alle ellendige ziektes opnoemen die het zouden kunnen zijn, dan denk ik jongens stoppen hiermee!!!
Dat kan je in een reactie dan wel zeggen , maar het kwaad is dan al geschied.
Blijft dus erg moeilijk.
Begrijp je erg goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ed....;-)
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi genuanceerd antwoord ed, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord Ed. Ik zou in antwoorden ook aangeven dat de persoon beter naar de dokter kan gaan. Je hebt gelijk dat het niet verstandig is om alle mogelijke ziekten op te noemen als iemand vaak hoofdpijn heeft bijvoorbeeld.
Nee zeker niet. Ieder weldenkend mens gaat als het nodig is naar de dokter. Maar het is heel nuttig en leerzaam hier te vernemen wat voor ervaringen andere mensen hebben met de ziekte waarover je de vraag stelt. Bovendien zou het te gek voor woorden zijn als hier sensuur ingevoerd zou worden. "Vragen staat vrij" zegt het spreekwoord en zo moet dat ook blijven! Dus heb ik alle -nee- antwoorden vóór mijn antwoord een +1 gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik een afspraak voor mogen heb staan en wil er nu wat info over, of mening of ervaring omtrent de kwaal vind ik dat ik die info gewoon mag inwinnen. boven aan het scherm staat ''Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.
Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts.'' vind ik duidelijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer zeker niet verbieden. Natuurlijk zijn GV-ers geen enkele vervanging voor een huisarts of specialist, maar we kunnen iemand die wanhopig om informatie verlegen zit en niet acuut bij een arts terecht kan wel de raad geven van een goede vriend of kennis, of iemand die niet met zijn kwaal naar de dokter durft misschien toch net dat zetje (of schop onder de kont) geven om de knoop door te hakken en wél te gaan.

Over het algemeen wordt er op medische vragen serieus en integer beantwoord, en noemende meeste GV-ers naast de disclaimer bovenaan ook bijna altijd het dringende advies een arts op te zoeken.

Natuurlijk zullener mensen zijn die zich verlaten op het advies van GV. Dat is op zijn zachtst gezegd dom.Net zoals zelf een diagnose stellen aan de hand van een medische encyclopdie of patienteninformatie op Internet. Maar dat is uiteindelijk de verantwoordelijkheid en beslissing van de persoon zelf.

Ik geloof stellig dat de antwoorden op GV een normaal mens niet zullen overhalen dan maar NIET naar de dokter te gaan. Maar als we één angstig iemand over de streep weten te trekken dat WEL te doen, is dat alleen maar winst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Medische vragen stellen dat moet kunnen. En misschien reacties krijgen voor hun het gevoel dat ze niet de enige zijn met dit probleem.

Maar een arts is uiteindelijk de deskundige, daar ben ik het helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik vindt net als sommige anderen hier dat dit mensen ook over de streep kan trekken om juist wèl naar een dokter te gaan. Niet iedereen is even snel met naar de dokter gaan en alle huisartsen zijn ook niet hetzelfde en kunnen je soms met een valse geruststelling weer naar huis sturen.

Bij mijn vorige huisarts moest je altijd 'nog even aanzien'. Of je er nu meteen mee kwam of wanneer je er eerst een half jaar mee rondgelopen had. En dan nog was het negen van de tien keer 'spanning'. Dan is het wel fijn wanneer je je twijfels of vragen erover hier kunt plaatsen aan mensen met dezelfde ervaringen, zodat je bij de volgende bezoek aan de huisarts wat sterker in je schoenen staat en je je misschien niet zo snel meer laat afschepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
idd, +1
Ik geloof dat mensen,die een medische vraag stellen al eerder bij de dokter zijn geweest ,maar toch graag willen weten wat een leek(GVer) er van denkt!
Ik kan me niet voorstellen dat een weldenkend mens af zal gaan op het antwoord van iemand die niet ter zake kundig is!~
Maar zeg nooit,nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, lekker makkelijk punten scoren door alleen maar aan te duiden dat de vraagsteller naar de dokter gaat!

Even alle gekheid op een stokje. Ik zou nu niet direct mijn medische klachten op internet zetten en aan een willekeurige leek vragen wat het zou kunnen zijn.
Wat voor een antwoord we ook geven, de vraagsteller zou zelf intelligent genoeg moeten zijn toch even bij zijn/haar huisarts langs te gaan om zeker te weten dat de broeders en zusters van GV al dan niet gelijk hebben.

Vertrouw nooit iemand die geen medische opleiding gehad heeft, kijk maar naar Sylvia Millecam. Hoe goed bedoeld de adviezen van de door haar geconsulteerde personen ook geweest moge zijn, ze had nog kunnen leven als ze de artsen vertrouwde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp de achterliggende gedachte heel goed, maar als de vragensteller niet bij GV terecht zou kunnen, dan kan hij of zij het altijd nog aan vrienden en bekenden vragen, Ok wil je misschien het stellen van medische vragen in het geheel verbieden?
Op GV krijg je antwoord op je medische vragen van meerdere bronnen, waarvan de meesten aangegeven hebben enige expertise te hebben op het medische vlak. Iedereen die werkt in de zorg zal bij een echte serieuze vraag de vrager naar de (huis) arts verwijzen, wat je bij het 'koffietafelcircuit' niet altijd ziet.
Ik geloof overigens niet in het verbieden van informatie. De betrokkene is zélf verantwoordelijk voor zijn/haar beslissingen over het eigen lichaam. Als voldoende informatie beschikbaar is, moet dat ook verantwoord mogelijk zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, natuurlijk niet. Het antwoord moet ook niet gezien worden als een medisch advies maar als een hulp bij het vormen van een beslissing om er wel of niet een doktersbezoek aan te wagen en dan met meer gerichte vragen bij een huisarts te werk te kunnen gaan.
Ook kan het je helpen over een drempel heen te trekken als je merkt dat je lang niet de enige bent met dat probleem.
Als je iemand niet kent kun je vaak ook objectiever een vraag beantwoorden, annonimiteit kan soms ook een heel veilig gevoel geven.